Oppskrifter

torsdag 27. oktober 2011

Hip-Hop eller Tipp-topp-lue


Lue strikket i dobbel Pickles Extra Fine Merino.  Jeg bestilte flere nøster en gang de var på salg og har nå slanket garnlageret noe.  Ikke mindre enn fire luer har jeg produsert de siste ukene.  Etter en nærmere kikk i bildearkivet registrerer jeg at det kun er de to største størrelsene som er avbildet.




Modellen her bruker vanligvis størrelse 1 år, men har på seg en lue i størrelse 6 år.  Med andre ord er det rom for litt improvisasjon når det gjelder størrelsene.....

Superenkel TV-strikk!  Jeg startet med den største og har improvisert størrelsene underveis.  Luene er ganske elastiske siden de er strikket i ribb og på relativt tykke pinner i forhold til garnet.  Den største størrelsen passer også til voksen.  Deler så gjerne "oppskriften"/mine notater.

"Hip-hop-tipp-topp-lue"
Str. 1år (3år) 6år (10år)
Ca.50gr Pickles Merino Extra Fine eller tilsvarende.



Legg opp 100 (100) 108 (120) masker med dobbel tråd på pinne 3,5.
Strikk 3 rett, 2 vrang runden rundt.
Strikk 5cm og bytt til pinne 4,5.  Du kan strikke hele lua på samme pinnestørrelse, men ved å bytte til større pinne blir den mer elastisk rundt hodet samtidig som den sitter godt over ørene.
Fortsett til ønsket lengde, her kommer det ann på om man ønsker oppbrett eller ei.  Fellingen er ganske brå, og dekker bare issen, så sørg for at du har strikket langt nok.
Fellingen har jeg gjort slik: *1 rett, strikk to rett sammen, 2 vrang*, runden rundt.  Strikk to omganger 2rett, 2vrang.  På neste omgang feller du vrangmaskene slik: *2rett, to vrang sammen*, to omganger 2rett, 1 vrang.  Strikk to rett sammen på neste omgang, deretter to omganger 1rett, 1vrang.  Til slutt to og to masker rett sammen til 8 masker gjenstår.  Disse snurpet jeg sammen og festet trådene godt.



1 kommentar:

  1. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Også så mye fint som du strikker :)

    SvarSlett