Oppskrifter

tirsdag 7. september 2010

Hardanger-skjønne gardiner

Selv om jeg stort sett leser håndarbeids-blogger kan man ikke komme utenom alle de nydelige interiør-bloggene som fins rundt omkring.  Jeg ramler stadig over noen nye, og blir like imponert hver gang!  Jeg skulle så inderlig ønske at huset mitt var fylt av hjemmesydde puter i en koselig vinduskrok, eller at barnerommet var fylt med selvlagde vimpler og sengetøy.


Jeg er redd akkurat det bare blir med drømmen....men jeg har realisert ett av mine drømmeprosjekter etter at vi flyttet inn i huset; Kjøkkengardiner med brodert hardangersøm.  Jeg er fryktelig svak for denne typen broderier.  Jeg innrømmer glatt at lommen foran på selebuksa jeg brukte i russetida, hadde en påsydd kant i hardangersøm, og den var jeg som 18åring kjempestolt av! 


Dilemmaet med min svakhet for disse sirlige broderiene oppstår først når jeg er ferdig med et broderi....jeg bruker jo ikke duker, og i hvertfall ikke den typen brikker som et hardanger-broderi ofte blir til. 

Lykken var derfor stor når jeg kom på designet til disse kjøkkengardinene mine.  De har hengt på kjøkkenet helt siden vi flyttet inn.  Den broderte kanten er sydd på noen ferdigsydde kapper fra Åhlens, og jeg er fortsatt fornøyd  med resultatet.  Tanken var at når jeg ble lei disse som hverdagsgardiner så kunne jeg bare flytte broderiet over på noen røde kapper og bruke dem til jul.  Det spørs om ikke den idéen skal realisert snart.  Vi bør nemlig komme i gang med å pusse opp 80-talls kjøkkenet vårt snart, men frem til det skjer henger kappene mine trygt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar